digi logo Fullversjon
Foto: Marius Jørgenrud
Foto: Marius Jørgenrud

Flexuskort dør på mystisk vis

Tusenvis av reisekort defekte. Ruter skjønner ingenting.



12. Oktober 2010 kl 11:31
Det utskjelte Flexus-systemet i hovedstadregionen har gått på nok en smell. Denne gangen er det kortene som plutselig slutter å fungere.
Hele pappesker fulle av Flexuskort går rett i søpla hos butikker og kiosker som selger dem på vegne av kollektivselskapet Ruter, skrev NRK på mandag.

digi.no kjenner til at problemet i høst har vært mye diskutert hos Trafikanten, som selger kort sentralt i Oslo. Der blir hundrevis av defekte kort returnert av frustrerte kollektivkunder hver eneste uke.

Alle dagens Flexuskort er kjøpt av daværende Oslo Sporveier (nå Ruter) for 7-8 år siden. Det dreier seg om minst 450.000 kort.

Hvor mange av disse som er ødelagt, vet ikke Ruter. De vet heller ikke hvem som har produsert kortene, eller hvorfor de går i stykker.

- Over 300.000 bruker Flexus, men mange har flere kort. Det er mange hundre tusen slike kort i omløp. Dette problemet utgjør kanskje i underkant av 10 prosent, sier informasjonssjef Gry Isberg til digi.no.

Men hun vet ikke med sikkerhet hvor mange kort som er defekt. Ruter har nå bedt Trafikanten om en rapport for å komme til bunns i omfanget. Ikke vet de med sikkerhet hva feilen skyldes heller.

Mystisk feil
- Vi vet bare at kortene dør ut, og tror det skyldes en form for avmagnetisering. Dette er kort fra et gammelt Oslo Sporveier-prosjekt, og jeg har forsøkt å finne ut hvem som produserte kortene, men ingen i systemet kjenner til hvem som har laget dem, sier Isberg til digi.no.

Flexuskort er plastkort som inneholder en passiv RFID-radiobrikke i tillegg til en antenne. Når reisekortet holdes opp mot en kortleser, henter det strøm i et spenningsfelt fra leseren.

- Generelt med passiv RFID er det ingen mulighet for at brikkene kan bli avmagnetisert, oppgir flere eksperter digi.no har spurt.

At kortene har ligget på lager i over 7 år virker heller ikke i seg selv som en plausibel grunn til at de går i stykker.

- Kortene virker i salgsøyeblikket, men så kan de plutselig slutte å virke etter noen uker, måneder eller år, sier Ruters informasjonssjef, som sier at de ble gjort oppmerksom på problemet først i høst.

Må bruke opp restlager
Ruter har fremdeles kort på lager fra den første, for dem ukjente produsenten. De anslår at de dreier seg om «noen tusen kort», og har ingen planer om å kvitte seg med restlageret før de er brukt opp.

- Vi kan ikke kaste de gamle kortene. Det er ikke veldig mange kort igjen på lageret, men for de kundene som opplever feil er dette veldig uheldig, sier Isberg.

Ifølge Ruter skulle Flexuskortene opprinnelig ha en levetid i bruk på fem år. Ruter planlegger nå å kjøpe inn helt nye kort, som ifølge dem vil være av en helt annen kvalitet.

- Vi har et anbud ute som gjelder nye reisekort. Kort som produseres i dag er av en helt annen kvalitet enn de gamle, sier Isberg.

Det kommer altså helt nye reisekort, men de vil tidligst være i salg i løpet av neste år.

Skandaler i kø
Flexus-prosjektet i hovedstaden har helt fra starten vært en gedigen fiasko. Først ble innføringen utsatt i flere år av tekniske problemer.

Siden har kostnadene ballet på seg, og prosjektet har sprukket med minst 100 millioner kroner. Nye sperringer ved sentrumstasjonene stått brakk i over fem år.

Trolig kommer de automatiske portene aldri til å bli satt i drift.

På toppen av dette har det vært problemer med kontroll av kortene og validering på kortleserne.
Les mer om: Flexus, ruter, trafikanten


Diskuter denne artikkelen

Annonseinformasjon    Feilmeldingen    Kontakt